Vi bruker cookies for å gi deg en økt brukeropplevelse. Les mer om vår personvern og brukervilkår her.

Kontakt oss

Har du spørsmål som vi ikke har besvart på nettsiden vår?


Vi er klare for fremtiden!

Bli kjent med oss, våre mål og vår visjon om en bedre og grønnere planet.

Starten
av Packoorang

Idéen om Packoorang var inspirert av en observasjon som vår gründer Natasha hadde gjort mens hun satt på kontoret som salgs- og rekrutteringsarbeider. Ut vinduet og ned i gata hadde hun utsikt til en arbeidsplass hvor emballasje var i flittig bruk. Hun lurte derfor på hvor mye emballasje de brukte, hvordan gjenvinningen var på disse og hva kostnadene knyttet til gjenvinning var.

Etter en liten stund startet hun å undersøke emballasjebransjen i sammenheng med logistikk og resirkulering. Tallene hun fant var urovekkende.

Grunnet hennes engasjement for å gjøre verden til et bedre sted for sine barn, kunne hun ikke ignorere problematikken og søkte derfor etter hjelp. Gjennom kontakter og nettverkssamlinger fant Natasha sin første forretningspartner Samuel, som også mente at dette var et problem som måtte løses.

Sammen startet de å gjøre undersøkelser, intervjuer og forsøk på å finne frem til det beste svaret på problemet. Her fant de veien til Innovasjon Norge som raskt ga dem støtte til å gjøre markedsundersøkelse.

Etter mye testing, feiling og revurdering (som vi fortsatt gjør), fant Packoorang en perfekt partner som hadde stort nettverk og god kompetanse angående produksjon. Alvin ble en del av teamet og gjorde umiddelbar innvirkning på teamet.

Waste

EU har satt det som bærekraftsmål å redusere forbruket og øke gjenbruket. Vi jobber fokusert mot det målet og ønsker å se en verden som forstår viktigheten av gjenbruk.

Oslo

Oslo, Norge

Oslo, Packoorangs fødested, ble i 2019 kåret til Europas miljøhovedstad. Dette har inspirert oss til å tro på at Norge har potensialet til å være ledende innen miljø og forskning de neste årene som kommer.

Byene utgjør kun 2% av verdens landområder, men de bruker opp mot 2/3 av energien som brukes. Det er tilsvarende 70% av det globale CO2-utslipet. Vi har derfor fokusert på å starte piloten med vårt produkt i byene, med oppstart i Oslo.

Et konkret problem

I 2017 kastet hver EU-innbygger i snitt 174kg med emballasje i søpla. Med det har forskerne slått fast at selv med resirkulering av opp mot 70-80% av denne emballasjen, vil verden møte store konsekvenser som følge av forbruk.

I dag står emballasje for hele 27% av verdens søppel. Dette plasserer den på topp foran blant annet stoff (klær, sko, dyner osv...), møbler, byggmaterieale mm.

Om verden skal oppnå målene om å betydelig redusere utslipp av CO2 og forsøpling, gjelder det ikke lenger å tenke resirkulering. Vi må tenke "gjenbruk"!

Trash

Visjon og mål

"Gjenbrukbar emballasje skal være standard for all pakkesending."


Vi har som visjon å gjøre det enkelt for markedet å gjenbruke emballasje. Dette skal gå hånd i hånd med å redusere CO2-utslipp fra fabrikkering av ny emballasje, kjøring og henting av søppel og massetransport over landegrenser. Med visjonen har vi satt oss følgende etableringsmål for 2020-2021:

  • - 25 000 gjenbrukbare emballasjer i sirkulasjon i Oslo S.

    - Redusering av miljøutslippene knyttet til produksjon av nye emballasjer.

    - Full rapport av effekten vår emballasje gir på miljø, klima og logistikk.

    - 10 kunder som bruker emballasje- og retursystemet vårt.
  • Vår ripstop bag er lett, praktisk, slitesterk, støtdempende og vannavstøtende.

    Nå trenger du ikke å bekymre deg for ødelagte produkter grunnet litt regn!

    Dette er teamet

    Natasha

    Natasha Abbas

    Gründer, Salg

    Jeg er veldig opptatt av miljøet og hvordan samfunnet utvikler seg. Har erfaring fra rekruttering, salgsledelse og grundervirksomhet.

    Samuel

    Samuel Bigirimana

    Med-grunder, Teknisk

    Teknologi, utvikling og miljø er noe som lett fanger min oppmerksomhet. Jeg har erfaring fra forsvaret og teknologibransjen.

    Alvin

    Alvin Leer

    Med-grunder, Markedsføring

    Jeg har helt siden barndommen vært involvert i miljø og bærekraft. Har erfaring fra produktutvikling, markedsføring og kommunikasjon.